22 juli 2008

Sufflett till min Bugaboo Cameleon



Måste väl komma igång på något sätt och börjar med att visa några tidigare projekt.
När jag köpte min vagn (Bugaboo Cameleon) så hade jag sett några som sytt egna suffletter till sina vagnar och det var jag ju tvungen att också prova på.

Vagnens bas är mörkbrun och till det passar ju det mesta men hade ändå svårt att hitta något tyg jag gillade. Rotade i mina gömmor och hittade en panelgardin på metervara från Ikea som var tänkt som kappa men var lite väl skrikig i mönstret så den hade blivit liggande ett tag och sen bortglömd.

Tog ett lakanstyg och nålade fast det på den uppfällda suffletten, klippte ut de bitar som behövdes men markerade noga vart jag skulle lägga på sömsmån och vad som var upp och ner.

Sen var det bara att stryka tyget och nåla fast bitarna och klippa ut efter dem och mina noteringar. När alla bitar var utklippta (gick åt ca 2 meter) tyckte jag det skulle bli för tunnt med bara ett lager tyg och jag ville inte ha samma inne i suffletten så jag rotade vidare i skåpen.

Vips hittade jag en oanvänd svart fleecefilt, också från Ikea som jag klippte ut innertyget i.
Använde mig även av den färdiga kantfållen på panelgardinen till kanaler för sufflettbågarna.

La ihop alla bitarna och nålade. Sydde medförst raksöm och sen sicksack. Måttade ut var gummibanden för spänningen skulle sitta och sydde fast dem. Till sist kantbandade jag allt med svart kantband.

Allt detta på en em med alla barnen runt benen men ett helt okej resultat för att vara första gången måste jag erkänna. Inte världens bästa bild tyvärr!




4 kommentarer:

Jenny sa...

Vilken fin!
Jag har beställt en Cameleon till vår bebis som kommer i december (har en Gecko nu!) och skulle vilja sy en suflett till den. Har du något mönster som du skulle kunna tänka dela med dig av (jag betalar såklart :-D)?

Har inte fått vagnen än så det är lite svårt att göra eget. ;-)

Ha en bra dag!
/Jenny - www.bovve.blogspot.com

Beas sa...

Jisses, säger jag bara. Vad otroligt skickligt!!!!!!

*tappar hakan*

Anonym sa...

HEjsan, Undrar om även jag skulle kunna få ett symönster. Du kan skicka mig ett mail med pris =). så roligt att se hur folk piffar till sina vagnar =).
(memona7@hotmail.com)

Caroline sa...

Fint!
Och bra jobbat att ha barnen springandes runt benen under tiden. =)

Visst är det kul att pimpa buggan!
Jag har hur många tyger som helst här hemma som jag vill sy sufletter av!