23 juli 2008

Spjälskydd till minstingen

Har alltid avskytt alla spjälskydd jag sett i butikerna. Antingen är de för låga, plåttriga med en massa söta grejer på eller så är de för långa med konstig placering på alla knytbanden.

När min minsting föddes bestämde jag mig för att sy ett eget eftersom han är en grön kille och ett passande spjälskydd inte gick att uppbringa (enligt mig iaf).

Sagt och gjort! Rotade i mina tyggömmor och hittade det skrikgröna tyget (färgen gjorde sig inte på bild tyvärr). Ritade upp på ett papper hur jag ville ha det och sen måttade jag sängen för att få perfekt passform.

Klippte ut bak och framsida och ett lager av något tjockare vadd jag hade hemma som fyllning, nålade och sicksackade runt alla delar, sicksackade även ihop delarna och täckte alla sömmar med ett gulligt kantband jag hittade på min lokala sybehörsaffär. Det kantbandet gjorde jag även knytbanden av och sydda fast på "rätt" ställen!

Helt plötsligt såg ju mitt alster så otroligt tråkigt ut, inget kul för lilleman att titta på i sängen. Dyker än en gång ner i tyglådan och finner ett mönstrat tyg från Ikea (hittar många tokiga tyger där tydligen) med cirklar på. Klipper ur ett antal och stryker på vliselin (eller vad det nu heter) och stryker på dem på spjälskyddet, tycker inte det fäster något vidare så jag sicksackar runt så blir det dels en dekorsöm, dels extra hållbart och så får utsidan också en rolig quiltning.

Syr även fast några sidenband och knyter rosetter att ligga och pilla på...


1 kommentar:

Beas sa...

Du är så pedagogisk och duktig. Och jag anar att du har lika stora tygförråd som jag. "Jag rotade runt lite här hemma..."...hihi...det gör jag också och behöver snart inte köpa något mer än bara någon knapp hit eller band dit. :-)

Bra...eller kanske lite skrämmande?
Det beror på förstås. Men i maj hade jag till och med en utmaning med mig själv om att bara "Använda det jag har" på hela månaden i mitt pyssel och att skapa minst en ny sak varje vecka av det jag hade. Det var nyttigt kan jag säga, men kände samtidigt bra att tömma "reserven" lite för att kunna få fylla på med lite nytt med gott samvete. :-)